You are here
Home > Henk-400 Rallyteam verslagen > Rallyteam - verslagen 2015 > Gruppe-B legends, Saalfelden, Oostenrijk

Gruppe-B legends, Saalfelden, Oostenrijk

Al vele malen besproken of we gingen meedoen als team in dit evenement, maar uiteindelijk besloten om een andere keer dit maar even te bekijken, maar ongeveer een kleine week voor deze rally sprak ik (Henk) met Joop Schouten, hij ging er heen, maar zijn navigator kon niet mee vanwege persoonlijke redenen, dus er was een klein probleempje.

Flink wat jaren geleden heb ik een paar keer genavigeerd en ik vond dat best wel leuk werk, op zich heel ontspannend, echter toen een slijtageslag voor mijn lichaam, dus ben ik er mee opgehouden.

Kort hebben we dit even besproken en ik mocht dus mee naar dit evenement als navigator naast Joop Schouten, dit betekende dat ik even mijn “skills” als navi weer flink moest ophalen, ik vroeg me af hoe goed (of slecht) ik daar in was na al die jaren. Voor Joop was dit zijn eerste evenement in deze wagen en het ging hem meer om te testen hoe de wagen zich zou gedragen, voor ons beiden dus even een test.

Dinsdagmorgen rond half vier zou ik dus naar hem toe rijden om dan vervolgens om 6 uur s ’morgens met de bus en aanhanger af te reizen samen met Johan en Joop naar Oostenrijk, dit liep iets anders dan gepland, een aantal afspraken moesten omgezet worden en tot overmaat van ramp naast het uitlopen kwam ik s ‘nachts met motorpech langs de snelweg te staan, dus op het laatste moment moest er nog een wagen geregeld worden om op tijd te zijn, helaas een nachtje doordraaien, maar je moet er wat voor over hebben.De reis heeft uiteindelijk zo’n 17 uur geduurd voor mij en ik wist nog niet wat me stond te wachten, imposant is het wel om de Oostenrijkse Alpen zien op te doemen en uiteindelijk met het hele gevaarte over de smalle weggetjes te rijden. Overnachting was geregeld door Johan in een pension genaamd Erlhof waar we erg vriendelijk zijn ontvangen, de gastheer bleek ook een fan te zijn van rally, dus het ijs was meteen gebroken.

20150708_145340

11050671_529227863895880_350126782478590512_n

11219634_529227847229215_4401124799121622523_n

De volgende dag hebben we de serviceplek opgezocht, dit bleek een overdekte plaats te zijn bovenop het winkelcentrum waar inmiddels de equipes al binnen dropen, het evenement lijtk in eerste instantie op de evenementen van de Slowly Sideways, maar het is meer een groot autosport evenement waar de rally onderdeel van is. Vele mooie wagens kwamen er binnen van allerlei soorten. Hieronder ook echt unieke wagens en wagens van equipes die ik al eerder gezien en/of ontmoet had.

18312_529227953895871_7095948747870184907_n

19539003638_d0792ce2b5_k

11693987_529229090562424_5217310179366483220_n

Na ons gestationeerd te hebben, hebben we de omgeving even verkend en de volgende dag de verkenning voltooid over de proeven, al snel bleek dat de manier van notes aangeven wat afweek van wat ik gewend was en het koste enige moeite er achter te komen wat ongeveer de punten waren welke genoteerd werden en welke achterwege gehouden werden, aangezien niet de bedoeling was full pull over de proef te gaan had ik bepaalde punten even gemarkeerd die wat vaag waren en qua lengte was het mogelijk de proef wat te visualiseren wat het een beetje makkelijker maakte.
Bij 1 proef werd al vlot duidelijk dat Joop zijn wagen daar niet over heen wilde rijden, dit had te maken met de differentiëlen, die waren nog niet goed ingesteld en rijden over die proef zou naar alle waarschijnlijkheid een grote schadepost opleveren.

De volgende dag ging het dan gebeuren, na vertrek uit de serie werden we eerst voorgesteld aan het publiek in Saalfelden centrum, daarna ging het vlot naar proef 1, proef 1 was niet lang, maar smal en een paar listige puntjes, voor ons stond de Manta 400 van Herr Peuker en we waren redelijk onder de indruk hoe deze als een speer vertrok, dat zien we niet zo vaak meer tegenwoordig.
Daarna mochten wij en Joop bleek nog even te moeten wennen aan de koppeling, aangezien het hier om een originele Subaru Impreza S5 WRC gaat van de firma Prodrive zit hier geen normale koppeling in, eenmaal op snelheid (en dat ging vlot) ging het goed. Indrukwekkend is het koppel en het vermogen van de wagen en je moet snel bij de les blijven om niet de opgeschreven punten te missen, 1 foutje kwam er , bochtje haaks links werd een bochtje rechts dus we moeten even in de achteruit, verder ging alles redelijk goed, de opgeschreven notes kreeg ik aardig door en het allerbelangrijkste gebeurde, gefinished zonder gekke dingen of schade.

1941483_426544084197451_2244952998520449998_o

11121512_513512325472871_7332609322044105825_o

11705494_882322921852675_6774341002235170004_o

Proef 2 ging een stuk beter dus met goede moed starten we op proef 3 welke van start ging op een gravelweg. Vol goede moed gingen we weg, echter na een paar honderd meter kwam er stof in de wagen en we zagen even weinig, met de ramen open werd dat wat minder en het laatste stuk asfalt werd als een speer genomen met de wagen, echt indrukwekkend te nomen hoeveel trekvermogen zit in een dergelijke wagen, enige respect is er op zijn plaats voor de personen die competitiewedstrijden rijden met deze voertuigen.

Proef 4 was een herhaling van 1 en deze werd nu probleemloos genomen, dit gold ook voor proef 6, proef 5 werd vlak voor onze neus geneutraliseerd en toen mochten (moesten) we op toersnelheid over de proef heen, jammer, maar het is niet anders. Eenmaal weer terug op de service bleek dat de remlichten achter het niet deden en het duurde even voordat de oorzaak bekend was, tegen die tijd voelde Joop zich niet helemaal fit en werd besloten de laatste 4 proeven niet te gaan rijden.

De volgende dag gingen we met goede moed weer door, de 1e 3 boucles bleek 2 proeven te bevatten waarvan we eerder besproken hadden die niet te rijden, dus het werd slecht de langste proef welke over een soort van fietspad ging onderaan de berg, smal, veel bochten en een paar listige puntjes, proef 10 ging lekker, in het laatste gedeelte was er iets niet goed in de notes, maar dat mocht de pret niet drukken, proef 12 ging een stuk beter, maar ook weer de fout in het laatste gedeelte kon ik er niet uithalen.

Op de rit naar proef 14 voelde Joop zich wederom niet lekker en er werd besproken of we gelijk terug gingen of na de proef, uiteindelijk zijn we wel van start gegaan, maar duidelijk was te merken dat de concentratie wat weg was, deze proef ging niet echt goed, na de proef zijn we dan ook gelijk naar de service gegaan war Joop even kon zien of hij kon herstellen en of we dan nog wel de showproef gingen doen in het centrum van Saalfelden, of dat hij meteen einde oefening was.

Gelukkig knapte Joop uiteindelijk wat op en even later stonden we in de (lange) wachtrij voor proef “Hexenkessel”, het bleek dat er groepjes gestart werden van verschillende wagens die redelijk aan elkaar gewaagd waren, wij gingen gelijk van start met 2 Audi Quattro’s en vertrokken als laatste, Joop had zich inmiddels een beetje opgeladen voor de start en we vertrokken als de alsof we afgeschoten werden, in no-time zaten we al in de 1e bocht en omdat deze niet verkend mocht worden moest er op basis van meekijken en wat ik me nog kon herinneren van deze ronde wat aanwijzingen gegeven worden, maar dit ging echt heel goed. Joop gaf de Subaru flink de sporen en ik was al vlot vergeten dat we eigenlijk na 2 rondjes eraf moesten, dus er werd nog een extra ronde gereden wat het publiek wel kon waarderen.

Rallyelegenden_2015_DF_090_303278_55a0bde11

11717488_1018336814863722_1803945088743997528_o

20150711_202038

S ‘avonds waren de afgelopen dagen nog even doorgenomen en iedereen had zich goed vermaakt en dat is het belangrijkste, de volgende morgen zou ik mee met John (andere John)en Michel terugreizen in de auto ipv met de bus om zo mijn totale reistijd wat in te kunnen korten.

Inmiddels hebben we dit evenement even in teamverband besproken en de kans is groot dat we volgend jaar met een wagen die kant afreizen om aan dit evenement deel te nemen.

Top