You are here
Home > Henk-400 Rallyteam verslagen > Rallyteam - verslagen 2015 > GTC – Het_Markthuys_Legend_Rally_2015.

GTC – Het_Markthuys_Legend_Rally_2015.

Het is al weer een week na de GTC, tijd om het verslag te schrijven.

Het begon allemaal tijdens het Manta 400 treffen 2015 2 weken voor de GTC. Timothy Heeren vroeg of wij geen interesse hadden om de legend te rijden tijdens de GTC. Henk vond het wel een mooie gelegenheid voor mij om een keer te rijden en wilde de Kadett 400 wel beschikbaar stellen. Normaal zit ik in het andere stoeltje naast Henk. Ik heb wel een navi licentie maar geen rijders licentie. Er kon echter gereden worden met een dag licentie. Ik had echter voor mijn werk wat andere afspraken staan dus kon eigenlijk niet. Maandag op m’n werk maar eens wat rond gaan bellen en te kijken of er het een en ander omgezet en verplaatst kon worden omdat het toch wel interessant was om mijn eerste rally in de GTC te rijden. Het bleek toch mogelijk om te rijden, maar het was een beetje kort dag, en er moest nog wel meer geregeld worden. Nadat er steeds meer geregeld was om deel te nemen moesten we op zoek naar een navi. Na een oproep op facebook kwam Thimothy met een navi die wel interesse had. Dus inschrijfformulier opgestuurd en inschrijfgeld overgemaakt, we konden mee doen. Er moesten nog een paar zaken geregeld worden maar dat moest geen probleem zijn.

Donderdag 8 oktober bij ons hotel afgesproken om kennis te maken met Michiel Sanders, die deze rally mijn navi zou zijn. Henk zou ook langs komen, en na een paar bakken koffie, eerst langs Autobedrijf Cocar, waar de Kadett heen was gebracht na het 400 treffen ter promotie van de GTC Legend rally. We moesten de naamstickers plakken en wat afspraken m.b.t. de volgende dag. Daar aangekomen waren de heren eten en er was niet genoeg tijd om te wachten dus maar op weg naar Hotel Princeville voor de documenten en de dag licentie. De documenten waren snel geregeld, op de dag licentie na dat moest de volgende dag nog geregeld worden. We stonden ingeschreven bij de 60 km categorie maar dat moest eigenlijk de 50 km zijn, voor ons geen probleem maar we zouden wel zien of dat zo bleef. We hadden de roadbooks, we konden de eerste 3 proeven gaan verkennen, de rest mocht pas de volgende dag. De notes die op de site stonden waren in het systeem dat Henk en ik gebruiken dus konden we die mooi gebruiken. De verkenning ging best goed en met een paar aanpassingen in de notes hadden we eerst 3 proeven op papier. We konden weer terug en op weg naar het hotel.

keuring bij Cocar

Vrijdag 9 oktober, een drukke dag. Eerst naar Hotel Princeville voor de dag licentie. Helaas voor niets, daglicenties waren er nog niet en zouden tijdens de keuring bij Cocar worden geregel. Dus op weg naar Cocar om de naam stickers te plakken en de auto en de trailer op te halen. Hierna konden we naar de service waar onze monteur ook zou zijn. Ik zou de Kadett daarnaar toe rijden om te wennen aan de auto, dit waren de eerst meters met de auto voor mij, ik had er nog niet echt mee gereden. De auto voelde goed aan, al was het remmen nog wel even wennen, er zit een pedalbox in en dat voelt toch wel wat anders aan. Aangekomen op de service, was Rene al druk bezig met opbouwen, en koffie zeten. Na een bakkie op weg na Cocar voor de licentie, Rene zou de keuringen regelen en zou later naar keuring komen met de Kadett. Nadat de dag licentie was geregeld vertelde Timothy dat hij de notes die niet op de site stonden ook kon regelen, dat kwam mooi uit dat scheelde weer. We moesten er alleen even op wachten. Intussen konden wij ook bij de keuring assisteren. Keuring verliep goed alleen keken ze wel even vreemd bij de blussers in de auto waar nog Halon op staat, deze zitten er echter voor de show in om zo veel mogelijk op het origineel te lijken en zijn gevuld met Pur schuim. Hierna weer terug naar de service, waar we ook de rest van de notes zouden krijgen. Nu konden de resterende proeven verkend worden. De verkenning ging best wel goed, op een paar onduidelijk heden na. Maar we waren best tevreden, ondanks dat dit de eerste keer was dat ik de notes niet oplas maar er naar moest luisteren en dit de eerst keer was dat ik samen met Michiel reed. Bijna alle proeven 2 keer gereden alleen “city center etten-leur” niet, maar daar was het toch iets te druk om de juiste lijnen te kunnen rijden. Hierna zijn we weer naar de service gereden om nog wat kleine aanpassingen,aan de Kadett te doen onder ander de gordels moesten nog aangepast worden. Nu was het wachten op de rijders briefing. Tijdens de rijders briefing werd duidelijk dat we toch in de 50 km/h klasse mee reden. Bovendien werd ons verteld dat we ons aan de gemiddelde snelheid en een maximum snelheid van 125 km/h moesten houden, en er niet gestopt mocht worden om aan de gemiddelde snelheid te komen. Dat kon dus wel een probleem worden, tijdens de verkenning zaten we al boven gemiddelde snelheid met de Volvo, en de Kadett is een flink stuk rapper.

Rond zeven uur ging het echt beginnen, service uit naar de ceremoniële start. Daar was het wachten tot we konden beginnen. Nog een interviewtje over de Kadett, en op weg naar de service om van daaruit naar de 1e proef te gaan.

foto: Frank kemps

De eerste proef was Rijsbergen 1, de eerst proef voor mij als rijder. Na de start begonnen we redelijk rustig, ik moest nog even wennen aan luister naar de notes van plaats ze voor te lezen, maar het ging aardig. Michiel deed het goed en we hadden eigenlijk geen problemen, de proef ging best goed. De Kadett is aardig snel en het remmen ging ook prima, op snelheid voelen die zeer goed aan.

Foto: Thom Verwijmeren

Na deze proef volgde Wernhout 1, het was nu goed donker geworden en de extra verlichting op de Kadett was nu echt nodig. Ze stonden niet helemaal goed maar gaven genoeg licht om het goed te zien. Al was het wel wennen om zo in het donker te rijden, een voordeel is dat de concentratie niet snel verstoord wordt door afleidingen die naast de proef gebeuren. De proef liep best lekker al werd niet alles uit de Kadett gehaald omdat we anders veel te snel zouden rijden. Het gevoel met de auto werd steeds beter, al was dit pas de 2e proef die ik er mee reed. We moesten natuurlijk een paar keer stoppen voor de stempel posten, maar dat was niet zo erg, dat haalde het gemiddelde weer wat naar beneden, al hadden we daar nu nog niet zo op gelet.

Nu was de moeilijkste proef van deze avond aan de beurt “Achtmaal – de Hel”. Het eerste gedeelte van de proef waarbij er 3x om het café rijdt ging best goed, en aardig op snelheid, alleen bij de chicane met de tonnen moesten we even opletten. De Kadett ging een paar keer redelijk dwars maar dat was prima te controleren. Hierna volgde er nog een lang stuk proef met allerlei ondergrond en snelle en langzame stukken. We moesten hier en daar van het gas af om niet te snel te rijden, al bleek later dat we niet genoeg van het gas waren gegaan. Volgens rallytiming hadden we de snelste tijd op Achtmaal – de Hel 1. Het is een lastige proef en heb respect voor de (top) teams die er vol overheen gaan. Hierna weer terug naar de service, de eerste sectie zat er op. Klaar maken voor de tweede sectie, de zelfde proeven nog een keer.

Foto: Frank Kemps

Rijsbergen 2, omdat dit de 2e keer was wisten we wat er ons te wachten stond en het luisteren naar de notes ging steeds meer automatische, wat het steeds gemakkelijker maakte. De proef ging lekker en we moesten regelmatig op de langere stukken van het gas af omdat we anders te snel gingen en het gemiddelde nu wel in de gaten hielden.
Wernhout 2, helaas was deze proef geneutraliseerd en moesten we via de alternatieve route naar “de Hel”.

Achtmaal – de Hel 2. Na de start wederom 3 x om het cafe, vooral opletten bij het publiekspunt bij het cafe dat is best een lastig stukje. Daarna weer richting de chicane met de tonnen. Na dit gedeelte volgde rest van de proef met een aantal listige punten. Wederom af en toe van het gas af i.v.m. de gemiddelde snelheid, dit keer waren we niet de snelste. Weer op weg naar de service.
We hadden de avond overleefd en de samenwerking in de auto ging steeds beter en er waren eigenlijk geen problemen geweest. We hadden ons in ieder geval prima vermaakt en konden ons opmaken voor de volgende dag en op weg naar het 2e hotel.

Zaterdag ochtend voor de start van dag 2. 🙂

Zaterdag 10 oktober, vandaag stonden er 10 proeven op het programma. Na een goed ontbijt weer op weg naar de service. De legend had geen parc-ferme en de auto’s stonden dus gewoon op de service. Rene kon de wagen nog nakijken voor we weer op weg gingen naar de eerste 2 proeven van deze dag. Henk had de go-pro meegenomen dus die werd ook nog in de auto gehangen. Er waren geen problemen en we konden op weg naar de 1e twee proeven, Wouwse Plantage en Roosendaal. Maar eerst moest er nog getankt worden. Nadat hij weer vol was weer richting de start.

Wouwse Plantage 1, De start even geoefend en dat gaat best lekker met de Kadett, hij valt niet dood en blijft door trekken, daarna een paar lekker bochtjes redelijk op snelheid en toen maar weer van het gas af. Het eerste deel liep lekker beetje snelheid in de bochten en de rechtere stukken maar wat rustig aan i.v.m. de gemiddelde snelheid. Stukje onverhard even het gas er op, blijft leuk. Helaas ging het halverwege niet helemaal goed. Niet helemaal goed luisteren naar de notes en iets te scherp en niet goed ingestuurd en we raakt een paar varkensruggetje die links in het gras stonden. Dat was niet goed voor de velgen. Daarna rustig verder gereden, we wisten niet of en hoe erg de velgen beschadigd waren, en of de banden niet leeg zouden lopen. De rechter bochten extra voorzichtig genomen om de velgen niet te beschadigen mochten de banden leeg lopen. Af en toe gevoeld of de auto niet naar een kant begon te trekken, dan hadden we moeten stoppen om te wisselen. Na de finish was er geen tijd om de velgen en baden te controleren. Rustig naar de volgende proef gereden.

Foto: Niels Bakker.

Roosendaal 1, voor de start een van de Marshalls gevraagd om naar de velgen en de banden te kijken, we hadden zelf geen tijd om uit te stappen. De velgen waren wel gedeukt maar de banden waren niet leeg. Dus de proef maar rustig uitgereden en goed in de gaten houden of de auto niet begon te trekken en over z’n banden begon te glijden. Na de finish de velgen gecontroleerd, de voorvelg was aardig ingedeukt, achter was het minder erg. Michiel had op de terug weg naar de service Rene gebeld en die kon de ander velgen meteen klaar leggen. Op de service heeft Rene de velgen gecontroleerd, de achter velg kon blijven zitten die was wel iets gedeukt maar sloot nog wel goed af en lekt niet. Voor moest wel vervangen worden. Nadat de auto verder gecontroleerd was konden we weer op weg om de proeven de 2e keer te rijden.

deukje 🙁     Foto:Rally Xperience

Wouwse Plantage 2, deze proef ging lekker, iets minder scherp insturen bij de varkensruggetje, zodat de velgen heel bleven. De samenwerking in de auto met Michiel ging steeds beter en het luisteren naar de notes ging steeds meer vanzelf, af en toe vragen om herhaling van bochten combinaties, maar dat ging prima. Helaas moesten we regelmatig van het gas af en om extra tijd te verliezen bij de stempel controles rustig aanrijden en niet te snel weer weg. Dit was niet altijd leuk voor het publiek, maar we konden niet anders. Anders ging het veel te snel, ook al gingen we niet voluit. Voor de finish de Audi quatro nog even voorbij gelaten dat haalde het gemiddelde ook weer wat naar beneden. En nog zaten we wat boven het gemiddelde wat we moesten rijden.

Roosendaal 2, Deze proef ging ook weer goed, Michiel gaf aan wanneer de leuke stukken er aan kwamen en die reden we weer iets sneller, de lange stukken en wat minder interessante wat rustig. Het gravel stuk op de parkeerplaats een beetje spellen met het gas en een beetje dwars, we kwamen alleen net niet lekker uit bij de exit van de parkeerplaats en moesten in de remmen en een stukje achteruit. Dat was jammer maar voor de rest ging dat best leuk. De rest van de proef op sommige stukken erg rustig gereden. Wat niet echt goed is voor de concentratie maar we wilde ons wel een beetje aan de regels houden. Over de finish en op weg naar de service.

Foto: Raymond Kerkhof

Op de service de auto weer nagelopen, geen problemen en de banden waren nog hard dus de achter velg met deukje hield het goed. We konden de service weer uit, eerst weer tanken en daarna op weg naar de volgende 3 proeven.

City-center Etten-Leur 1, was de eerste van de drie. Voor dat we van start mochten hadden we een mooi uitzicht op de Lada die wel heel leuk over de rotonde ging. Na de start niet te gek over de rotonde richting het industrie terrein, hier zat een stuk over een parkeerplaats in die we een beetje behouden namen. Hier en daar een beetje dwars, maar niet te gek. Er stonden overal vangrails en tonnen en we wilde geen schade, de uitbouw steekt toch wel een einde uit en je hebt snel wat geraakt. Op een beetje onderstuur op de kleine rotonde na, ging het wel aardig. We vermaakten ons prima. Nog even zwaaien naar een bekende langs de kant. We hoefde niet helemaal van het gas af omdat het steeds korte stukjes met remmen en optrekken waren, dat rijdt toch wat leuker. Deze proef was een rondkoers en konden de laatste ronde aardig door rijden. Na deze proef op weg naar Rucphen – Klappenberg.

Rucphen – Klappenberg 1, dit was een redelijk lange proef. Bij de start weer lekker snel weg, de Kadett doet dat super en blijft door trekken. Eerste stuk met een lekker tempo over de proef met een paar leuke bochten en combinaties. Daarna weer wat rustig aan en af en toe het gas er weer op. De proef liep lekker en de samenwerking met Michiel ging ook goed. Op weg naar de laatste proef van deze sectie.

Klein Zundert 1, dit was een proef met verschillende soorten ondergrond, asfalt, klinkers, gravel en zand. We reden de proef op de zalfde manier als de andere, af en toen gas geven en af en toe rustig aan. De proef liep verder goed en hierna konden we op weg naar de service.
Rene kon weer aan de slag en wij aan de koffie en wat eten. Op de service werden we op geattendeerd dat de start van de laatste sectie vertraagd was en dat we waarschijnlijk in het donker zouden moeten rijden, dus Rene moest nog snel de lampenbar monteren. Gelukkig gaat dat vrij gemakkelijk, en zat deze er op tijd op. Hierna op weg naar de start van de laatste sectie. Nog 3 proeven te gaan en dan hadden we de rally uitgereden.

Foto: Joris van Esch

City-center Etten-Leur 2, we wisten waar we op moesten letten, een punt een beetje opletten met gas geven want daar kwam de container wel erg dichtbij de achterkant van de Kadett. En waar we het gas er op konden doen. De eerste ronde ging lekker en we begonnen aan de 2e ronde. Echter begon de auto na een aantal bochten plotseling aan de achterkant te glijden. “Shit”een lekke achter band. Meteen de auto aan de kant om de velg niet te beschadigen, die zijn iets te prijzig om door te rijden. Snel er uit om de band te wisselen. Krik er onder en omhoog met de auto, Michiel nam het over en ik ging het reserve wiel pakken. Toen ging het mis de auto wilde niet genoeg omhoog om de ander velg er op te zetten, hoe kon dat nu? Toen zagen we dat de krik de krik doorgebogen was en skirt beschadigd had. Er was geen mogelijkheid om de auto hoger te krijgen. Een van de Marshalls kwam nog met een krik uit zijn auto maar die was niet te gebruiken. Dit was het einde van onze rally, Henk gebeld dat we gestrand waren met een lekke band. Henk en Rene kwamen nog met een krik en we konden de band nog vervangen. We stonden echter op een plek waar we niet zomaar weg konden en de Rally was ook al van start gegaan. We hadden onderhand zoveel tijd verloren dat we ook geen proef konden overslaan en weer aan sluiten voor de laatste proef. De tijdkaart maar ingeleverd, dit was dus echt het einde van onze rally. Nu was het wachten op de sluitingsauto en dan konden we op weg naar de service. Dit duurde wel erg lang omdat er een auto op de proef stil stond, en we werden door de Marshall op weg gestuurd voor dat deze was langs gekomen. Vlak voor dat we bij de start waren waar wij er af wilde, kwam de sluitings auto aan de andere kant aanrijden. De Marshalls bij de start stonden wel een beetje vreemd te kijken toen we daar aan kwamen en vroegen waar wij nu weer vandaan kwamen, na dit verteld te hebben maakte ze een doorgang voor ons en konden we de auto op de service neer zetten. Niet de finish die we gehoopt hadden maar het was niet anders. Dit hoort ook bij het spelletje. Nog wat na praten en wat eten en de Rally was ten einde, we konden weer op weg naar huis.

Foto: Rally Xperience

Ondanks dat het resultaat niet helemaal gehaald werd, het uitrijden van de rally, heb ik me toch prima vermaakt in mijn eerste rally als rijder. Michiel heeft zich volgens mij ook prima vermaakt. Het rijden ging best goed en heb een hoop bij geleerd. De samenwerking met Michiel ging prima, ook al was dit de eerste keer dat we samen reden. We hebben onderweg ook nog gelachen en lol gehad, en dat is ook belangrijk.

Mijn eerste rally meteen met zo’n snelle Kadett rijden was ook een mooie belevenis. De auto rijdt super, lekker snel met accelereren en hij ligt prima op de weg. Is makkelijk te corrigeren, makkelijker dan de Manta. Hij stuur en remt prima op de proeven, al is het soms wel wat zwaarder sturen in de langzamere bochten zonder stuurbekrachtiging. Eigenlijk is de auto te snel om in de 50 km legend klasse te rijden, zonder echt door te trappen ga toch al snel over de gemiddelde snelheid heen, laat staan als je op de langere rechte stukken even door trekt, dan ga je al snel over de opgelegd maximum snelheid heen.

Al met al heb ik me prima vermaakt en ben weer een ervaring rijker, die beleving pakken ze me niet meer af. Helaas wat lichte schade aan de Kadett en de velgen maar dat wordt wel weer opgelost.

Dit is voor herhaling vatbaar, alleen wanneer dat gaat gebeuren, dat blijft nog even afwachten.

Ik wil Henk (Henk-400 autosport) heel erg bedanken voor het beschikbaar stellen van de Kadett 400 voor mijn eerste rally als rijder. Michiel voor de goede en prettige samenwerking. Rene voor de service aan de auto en het verzorgen van de koffie en het eten tussen de proeven. Wat prima ging ondanks dat hij er dit keer alleen voor stond.

Ook willen wij de organisatie, marshalls en alle ander vrijwilligers bedanken voor het neerzetten van een mooi evenement. Speciale dank aan Timothy Heeren voor het organiseren van de Legend klasse, waar een hoop rijders en navigatoren van hebben genoten. Ook nog bedankt voor de notes, wat een hoop heeft gescheeld met verkennen.

Alle fotografen bedankt voor de foto’s.

De onboards zijn te vinden op mijn You-tube kanaal.

PS: De meeste schade is  alweer hersteld, ik had de auto vies gemaakt dus moest ik hem ook wassen. Hij staat weer glimmend op z’n plek in de garage.

 

Henk-400 Rallyteam logo nieuw

Top